.:.FOLLOWERS.:.

Tuesday, September 7, 2010

kuih butir nangka edisi merah

mood arini: xsabar nk balik kg esok :)

kt umah tinggal dua orang je..ika n as..tp rini as kuar dating, so tinggal sorang je kt umah..

dah ade sorang je, malas la nk turun bli makanan sorang2..so, macam2 pk nk masak ape la bbuke nt..nak makan nasi da bosan..nak goreng2 pun da bosan gak..

now nga pk nk abiskan stok kt umah je sbelum bcuti panjang....

sambey kemas2 dapo, nampak la ada tepung beras..pastu terfikir nk buat kuih butir nangka...sb simple je kan?

santan dah ade, gula merah dah ade, semua ada..kecuali daun pandan.....

tp xpe, kali ni kita gantikan daun pandan ngan sirap la..so, t butir nangka 2 akan jd wane pink2..heheeeee :P

hurm, lebey kurang camni la resepi dia: 


BAHAN2
  • 4 cawan tepung beras pulut
  • air
  • sedikit kapur makan (xletak pun,sebab xde)
  • secubit garam dan pewarna hijau @ air daun pandan (xletak gak, gantikan ngan sirap..hehehe)
  • (bahan utk kuah)
  • santan 
  • gula merah
  • garam
  • daun pandan (kalu ada, letak la..bagi wangi :) )
  1. Masukkan sedikit air ke dalam bekas, masukkan sedikit kapur makan bersama secubit garam serta pewarna. kacau.
  2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil di gaul.
  3. Buat sehingga adunan menjadi doh dan tidak melekat di tangan. tambah air ikut keperluan.
  4. Panaskan air hingga mendidih, masukkan doh yang telah digentelkan… bila masak ia akan timbul…
  5. Apabila dah timbul tu, terus cedokkan dan masukkan ke dalam bekas yang berisi air.
  6. Untuk kuahnya pula, masukkan semua bahan kedalam periuk, masaklah hingga mendidih.
  7. Bila dah siap bolehla dicampurkan butir nangka bersama kuahnya. sedia untuk dihidang.
  8. Lebihkan santan kalau nak kuah banyak. 
Tepung yang telah diuli

Gentel bentuk bujur
Rebus dalam air
Tunggu sehingga tepung timbul
masak kuah lak :P
Dah siap..weheee :)

11 gossip (s):

tanpa nama

tak sangka! faiqah Najiha pandai masak sioootttt.. selalu tapau jek. hehe

ohbintang

harusla..da bole jd mak org da :P

Wana De'Amor

apa benda ni? x penah mkn punnnnnn

Wana De'Amor

kueh apa ni u..x penah mkn..cm sedap jeeee

ohbintang

wana, ni kuih butir nangka..
kuih ni patutnye wane ijau..
tp sb daun pandan xde, so ebolusi cket..heheh :P

Wana De'Amor

teringin nak buat la...mcm sedap..rsanya nmpak lebey menarik in pink la..hihihi~try la eh...curik resipi~ hihi

Cik Fia

nak sikit.. :)

ixcaANUAR

a'a wana, pink pun cantik tp law campo daun pandan lagi wangi :)

MOHD FAHMI JAES

teruskan usaha

meLLy!

awk, sy follow belog awk.sje nk knl3. hee. follow sy blik k. http://thetrulyamalina.blogspot.com/

ohbintang

melly: orait lalink :)